Повертаючись із передової, на ветеранів АТО очікує безліч проблем: від соціальної адаптації до подолання посттравматичного синдрому. Тож аби навчити представників державних установ і громадського сектору, які працюють з АТОвцями та членами їх сімей, особливостям спілкування та надання послуг, для них було проведено семінар-тренінг.

Захід відбувся 9 січня у приміщенні виконкому міської ради. Тема семінару – «Особливості надання соціальних послуг учасникам війни на Сході та їх сім’ям». У ролі спікера виступила психолог, радник Міністерства у справах ветеранів України, начальник відділу організаційно-правової роботи обласного ЦСССДМ Черкаської ОДА Людмила Пона. Вона розповіла присутнім про фізичні та психологічні зміни ветеранів АТО; повторну травматизацію; особливості спілкування з учасниками антитерористичної операції.

Зокрема, Людмила Михайлівна зазначила, що війна, а тим паче ведення бойових дій, – подія, яка є травмуючою для будь-якої людини. Вона змушує особу «переключитися» у режим виживання, «спуститися» до рівня інстинктів. У таких умовах організм функціонує на піку своїх можливостей. Звісно, усе це не минає безслідно: у демобілізованих учасників АТО виникають психологічні порушення, посттравматичний синдром, флешбеки тощо.

«Після війни бійці ніколи не повертаються додому колишніми. Ні, вони не стають поганими чи хорошими. Вони приходять іншими. Але війна залишається всередині них, як постійний стрес», – пояснила спікер заходу.

Л.Пона зауважила, що пережите в зоні АТО відбивається не лише на ветеранах, а й на їх родинах та суспільстві в цілому. Тому вкрай важливо до повернення хлопців додому надати їм психологічну допомогу. Крім того, на думку спікера, потрібно проводити просвітницьку роботу серед населення, працювати з сім’ями військовослужбовців, розповідати про особливості спілкування з демобілізованими. Адже успішна соціальна адаптація бійців АТО залежить від кожного з нас.

«Ветерани антитерористичної операції не потребують допомоги – їм потрібна підтримка, повага, небайдужість, терпіння. Якщо учасник АТО звернувся до вас по допомогу і під час зустрічі почав проявляти агресію, не переривайте розмову. Навпаки – вислухайте його, спробуйте зрозуміти, будьте із ним чесним і щирим, – розповіла Л.Пона. – Зустрівши ветерана на вулиці або у міському транспорті – посміхніться йому. Це означатиме, що ви раді його бачити».

За словами Людмили Михайлівни, в жодному разі не потрібно розпитувати учасника АТО про війну, жаліти його та ідеалізувати. Також не варто підходити до нього зі спини, стукати ззаду по плечу (може вдарити). Окрім цього, повернувшись додому, ветеран АТО повинен мати власний простір, де зможе побути наодинці із собою.

Наступного дня, 10 січня, на базі виконкому відбувся тренінг для демобілізованих учасників антитерористичної операції та членів їх родин, сімей загиблих бійців у зоні проведення АТО «Світ після війни».