Уже у квітні розпочнеться національна кампанія з вибору лікаря первинної ланки. У рамках медреформи жовтоводці зможуть самостійно обрати собі терапевта, сімейного лікаря чи педіатра, в якого хочуть обслуговуватися. Процедуру укладання декларації про надання медичних послуг із лікарем роз’яснили у Міністерстві охорони здоров’я.

Відповідно до медреформи та інформації МОЗ, із квітня поточного року українці мають розпочати процес укладання декларацій із лікарями. Для чого і як їх укладати, йдеться у роз’ясненні Міністерства охорони здоров’я, оприлюдненому на сайті відомства.

«Декларація – це документ, який підтверджує, що пацієнт хоче обслуговуватися саме у цього лікаря. Так, підписуючи декларацію з конкретним лікарем, ви повідомляєте державі (Національній службі здоров’я України, НСЗУ), що оплата за ваше обслуговування має надходити у цей медзаклад», – йдеться у повідомленні.

Зазначається, що декларація не є юридичним документом і не підписується «раз і назавжди»: у будь-який момент пацієнт може укласти декларацію з іншим терапевтом, педіатром чи сімейним лікарем. У такому випадку не треба скасовувати попередню декларацію – достатньо лише укласти нову декларацію з обраним лікарем, а зміни автоматично зафіксуються у системі.

Вибір лікаря відбувається за бажанням пацієнта, а не місцем реєстрації чи проживання.

Як роз’яснює МОЗ, для підписання декларації з лікарем пацієнту необхідно здійснити такі кроки:

1. Звернутися до медзакладу, де працює терапевт, педіатр чи сімейний лікар, з яким він хоче підписати декларацію. З собою потрібно мати паспорт, податковий номер і мобільний телефон. Якщо людина підписує декларацію з педіатром чи сімейним лікарем для дитини, то треба взяти також свідоцтво про народження дитини.

При цьому заклад, у якому працює обраний пацієнтом лікар, має бути підключеним до системи «Електронне здоров’я». Інформацію щодо цього можна уточнити в реєстратурі або у лікаря чи перевірити самостійно на сайті:https://portal.ehealth-ukraine.org/divisions.html#/.

2. Дані та контактний телефон пацієнта внесуть у систему «Електронне здоров’я». Це зробить уповноважена особа закладу ПМД: у різних медзакладах це може бути або реєстратор, або медсестра, або лікар тощо.

Дакларації укладаються виключно в електронній формі – не буде жодних бланків, форм, печаток тощо. Щоб пересвідчитись, що декларацію підписує реальна людина і унеможливити будь-які спроби шахрайства, вводиться підтвердження за допомогою СМС-коду, який надходить на номер мобільного телефону пацієнта. Якщо у пацієнта немає мобільного, для підтвердження уповноважена особа мед закладу сфотографує чи відсканує оригінали його документів, щоб долучити їх до декларації в електронній системі.

3. Уповноважена особа медзакладу роздруковує із системи «Електронне здоров’я» примірник декларації для перевірки. Пацієнту слід уважно перевірити усі свої дані. Якщо там будуть помилки, слід сказати про це уповноваженій особі медзакладу.

4. Якщо все правильно, уповноважена особа медзакладу роздруковує із системи «Електронне здоров’я» ще один примірник декларації. Обидва примірники декларації мають бути ідентичними і без помилок. На обох примірниках декларації уповноважена особа медзакладу проставляє відмітку з датою.

5. Пацієнт підписує два примірники декларації. Один із примірників залишається у нього, інший – у медзакладу.

6. Уповноважена особа медзакладу накладає електронний цифровий підпис на декларацію та надсилає її в систему «Електронне здоров’я».

Після укладення декларації з лікарем гроші за обслуговування пацієнта держава (НСЗУ) сплачуватиме медзакладу, в якому працює обраний пацієнтом лікар. Цей процес розпочнеться відразу, коли медзаклад «увійде у медреформу»: автономізується та укладе договір із НСЗУ.