У рамках загальнонаціонального проекту «Я МАЮ ПРАВО» фахівці Першого криворізького місцевого центру з надання БВПД надають роз’яснення щодо механізму захисту прав споживачів житлово-комунальних послуг.

Основними нормативними актами в сфері захисту прав споживача житлово-комунальних послуг є Закони України «Про захист прав споживачів», «Про житлово-комунальні послуги».

Житлово-комунальні послуги – це результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

До житлово-комунальних послуг відносяться всі послуги, які забезпечують нам належні умови проживання, зокрема – вивезення побутових відходів, послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, постачання електричної енергії, водо-, газопостачання тощо.

Серед учасників відносин у сфері житлово-комунального господарства Закон розрізняє:

– виробників (виробляють послуги), виконавців (надають послуги);

– власників (володіють відповідним приміщенням);

– споживачів (споживають або мають намір споживати послуги).

Що робити та куди звертатись у разі порушення виконавцем послуг умов договору?

1. Споживач має право викликати представника підприємства-управителя для складення та підписання акта-претензії споживача, в якому зазначити строки, види, показники порушень та максимально описати, в чому саме були порушені права.

Представник виконавця відповідної послуги зобов’язаний з’явитися на виклик споживача не пізніше строку, визначеного договором. Тому для того, щоб розуміти, як діяти у випадку порушення прав споживача ЖКП, у першу чергу необхідно уважно ознайомитися з умовами договору. 

Якщо виконавець виконав вимогу та направив до вас свого представника, то тепер необхідно скласти акт-претензію, який маєте підписати ви та представник виконавця послуги.

Якщо ж представник виконавця не з’явився для підписання акта у встановлений договором строк або необґрунтовано відмовився від підписання акта-претензії, то акт вважається дійсним, якщо його підпишете ви, а також не менш як два ваших сусіди.

2. Направлення акта-претензії виконавцю відповідної послуги, який протягом трьох робочих днів із моменту отримання акта-претензії має вирішити питання про перерахунок здійснених вами платежів або надати вам обґрунтовану письмову відповідь у задоволенні вашої претензії. Тут важливо правильно направити свою претензію. Робіть це або рекомендованим листом (із повідомленням про вручення) або нарочно, під розпис про отримання.

3. Якщо виконавець відповідної послуги відмовив у задоволенні претензії, то ви маєте право звернутися до суду за захистом своїх прав.

Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі звільняються від необхідності сплачувати судовий збір.

У сфері житлово-комунального господарства діють такі ж правила, як і в будь-якій іншій сфері послуг, тому якщо ви сплачуєте вартість житлово-комунальних послуг, то маєте отримати послуги саме тієї якості, яка передбачена для конкретної житлово-комунальної послуги.

Кожен споживач має контролювати якість наданих послуг та не боятись звертатися до виконавців відповідних послуг із метою відновлення їх якості та безпосередньо захищати свої права. Адже якщо люди вчасно сплачують за послуги, не мають боргів, то і мають право наполягати на належній якості послуги.

Особи, визначені ст. 14 Законом України «Про безоплатну правову допомогу»(якщо дохід не перевищує 2-х прожиткових мінімумів; якщо пенсія особи з інвалідністю не перевищує 2- прожиткових мінімумів; ветерани війни; внутрішньо переміщені особи; особи з особливими заслугами перед Батьківщиною, діти тощо) мають право на призначення адвоката за рахунок держави для представництва своїх інтересів в суді та інших органах.

За більш детальною інформацією з даного питання та інших правових питань ви можете звернутись до Першого криворізького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги: м.Кривий Ріг, вул.Качалова, 2 (пл.О.Поля), 098-040-83-70.

У разі виникнення проблем у стосунках з підприємствами-надавачами послуг, ви зможете також отримати роз’яснення, консультації, юридичну допомогу, звернувшись до Бюро правової допомоги у Жовтих Водах: бульвар Свободи, 62, тел. 050-505-28-33.

Телефон всеукраїнської гарячої лінії 0-800-213-103 (цілодобово, безкоштовно).