Час від часу у засобах масової інформації з’являються повідомлення про те, що від перепаду напруги в мережі у споживачів електроенергії згоріла електротехніка. Що робити у випадку такої надзвичайної пригоди у вашій квартирі? Поради з цього питання підготовлені працівниками Першого криворізького місцевого центру з надання БВПД у рамках реалізації загальнонаціонального правопросвітницького проекту «Я МАЮ ПРАВО!» з урахуванням позитивної практики адвоката Геннадія Суботіна та його клієнтки.

Якщо внаслідок перенапруги в мережі згоріла побутова техніка, у першу чергу потрібно зателефонувати диспетчеру електромереж та зафіксувати звернення з приводу того, що сталось. Те ж саме варто зробити, зателефонувавши диспетчеру компанії-управителя/підприємства, яке надає комунальні послуги. Робити це потрібно одночасно, щоб згодом можна було визначити винуватця. Телефонуючи і передаючи сигнал, зафіксуйте час та прізвище людини, яка прийняла ваше усне звернення, номер вашої заявки.

Винним у пригоді є:

1) якщо порушення на внутрішньобудинковій ділянці електромережі – компанія-управитель, надавач комунальних послуг;

2) якщо порушення відбулись поза межами внутрішньобудинкової мережі – постачальник електроенергії.

Але це ще потрібно довести. Для цього варто завчасно подбати про збір доказової бази.

1. Не чекаючи приходу комунальників та електриків, зробіть фото, відео, які можуть підтвердити пошкодження мережі, техніки.

2. Оскільки з’ясувати причину і місце порушення самостійно споживач не може, варто направити звернення в обидві установи з підписами двох сусідів, оформивши їх у 2-х примірниках і надавши їх під відмітку про отримання. На вашому примірнику мають проставити номер вхідного документа, дату та підпис. Якщо відмітку відмовляються ставити, направте звернення з проханням з’ясувати причини перепаду напруги рекомендованим листом (з повідомленням про вручення).

3. Чек та отримане повідомлення зберігайте.

4. Під час обстеження приміщення працівниками комунальних установ має бути складено акт про порушення, при заповненні якого варто наполягати на зазначенні як причини того, що техніка згоріла внаслідок перенапруги. Якщо представник підприємства відмовляється в акті зазначати це, можна написати: «Від підпису відмовився», але акт мають підписати не менше двох осіб (сусідів) із зазначенням: адреси, ПІБ, підпису, паспортних даних.

5. Один примірник акта потрібно залишити заявникові та зберігати.

6. Напишіть звернення до інспекції з енергонагляду у вашому регіоні щодо комісійного обстеження. Складений комісією акт може допомогти встановити причинно-наслідковий зв’язок між перепадом напруги та виходом з ладу електротехніки.

7. Зверніться до підприємства з ремонту техніки, попросіть акт обстеження із зазначенням причини пошкодження, можливість та вартість ремонту, зберігайте чек, квитанцію про послуги сервісного центру з ремонту техніки.

8. Якщо у вас від того, що сталось, підвищився тиск, зверніться до лікаря та зафіксуйте цей факт, а чеки та квитанції з аптеки також зберігайте.

9. Належним чином зберігайте договір на постачання електроенергії, договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

10. Обов’язкова наявність квитанції про сплату комунальних послуг, які підтвердять відсутність заборгованості.

11.Зібравши докази, пишіть обґрунтований лист-претензію, виклавши суть, причини та вимоги. На листі зазначте «додатки» та перерахуйте назви документів та кількість їх аркушів (акт-претензія, чеки, відповіді, висновки).

12. Претензію направляйте або рекомендованим листом з описом вкладення, зберігаючи корінець про отримання, або надавайте особисто в канцелярію установи, запитавши проставити відмітку про отримання (номер вхідного документа, дату, підпис про отримання). Згідно із Законом України «Про звернення громадян» ваше звернення має бути розглянуто впродовж 30-45 днів.

13. Якщо відповіді не надійшло:

– телефонуйте в організацію та питайте, де відповідь;

– звертайтесь до юристів для підготовки позовної заяви для подальшого звернення до суду;

– зверніться до Уповноваженого Верховної ради України з прав людини із заявою щодо порушення ваших прав на звернення, зазначивши обставини справи та назву підприємства, яке вчасно не надало відповідь.

14. За висновок судово-товарознавчої експертизи доведеться заплатити. Цим займається Дніпропетровська торгово-промислова палата (Криворізьке представництво: тел.: +38 (0564) 92-87-49, +38 (0564) 92-98-37; Дніпродзержинське представництво: тел.: +38 (0569) 53-45-57, +38 (05692) 3-24-67). Є декілька варіантів: подавати в суд з готовим висновком експертизи або подавати без нього, наполягаючи в судовому засіданні, що на вимогу відповідача така експертиза може бути проведена за запитом суду.

15. Для того, щоб соціально незахищеним верствам населення отримати безоплатну вторинну правову допомогу (призначення адвоката за рахунок держави), слід звертатись до Жовтоводського бюро правової допомоги. Там вам допоможуть скласти звернення, претензії, а якщо ви маєте право на призначення адвоката, гарантованого державою, вам потрібно буде зібрати документи і оформити звернення. Після того, як буде призначено адвоката, він допомагатиме у зборі доказової бази, складатиме позовну заяву та представлятиме ваші інтереси в суді.

За більш детальною інформацією з даного питання та інших правових питань ви можете звернутись до центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги:

За більш детальною інформацією з даного питання та інших правових питань ви можете звернутись до Жовтоводського бюро правової допомоги: бульвар Свободи, 62 (4-й під’їзд), тел. 050-505-28-33.

Телефон всеукраїнської гарячої лінії 0-800-213-103 (цілодобово, безкоштовно). Телефон всеукраїнської гарячої лінії 0-800-213-103 (цілодобово, безкоштовно).