Із квітня 2020 року заклади охорони здоров’я, які надають спеціалізовану та високоспеціалізовану медичну допомогу, будуть фінансуватися за договорами, укладеними з Національною службою здоров’я України. Про те, чи готова Жовтоводська міська лікарня до впровадження другого етапу медреформи, а також про результати перевірки вищезазначеного закладу спеціалістами профільного департаменту Дніпропетровської облдержадміністрації, розповіла начальник відділу охорони здоров’я виконкому міськради Валентина БОКА.

– Валентино Миколаївно, яка на сьогодні ситуація з реформуванням медицини у Жовтих Водах?

Згідно з етапами реформування медичної галузі, у нашому місті створено два комунальні некомерційні підприємства, які надають жовтоводцям первинну і вторинну допомогу: «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Жовтоводської міської ради (далі – Центр) та «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради (далі – Лікарня), відповідно.

Щодо діяльності Центру. Його очолює головний лікар Юліан Проняєв. Роботу закладу забезпечують 103 працівники, у тому числі: лікарі – 26 осіб, середній медичний персонал – 45 осіб. Із січня п.р., як того вимагає реформа, Центр фінансується за рахунок коштів державного бюджету, згідно з укладеним договором про медичне обслуговування населення з Національною службою здоров’я України (далі – НСЗУ). Сума коштів, які отримує заклад, розраховується, виходячи з кількості підписаних декларацій із пацієнтами. Наразі із лікарями Центру укладено 31 тисячу таких договорів, що становить 69% від загальної статистичної кількості населення Жовтих Вод. Тобто медичному закладу у 2019 році із держбюджету надійде 16,8 млн грн. За рахунок наявного і стабільного фінансового ресурсу працівникам Центру підвищено заробітну плату (середня зарплата – 8360 грн). Кошти виплачуються вчасно та у повному обсязі. Окрім того, за рахунок коштів держбюджету медзакладом придбано лабораторне обладнання, яке дає змогу пацієнтам здавати аналізи безпосередньо в амбулаторії, та автомобіль для обслуговування містян за місцем проживання.

Що стосується роботи КНП «Жовтоводська міська лікарня». На сьогодні його очолює в.о. начальника Неля Тарасьєва. Функціонування закладу забезпечують 511 працівників, у тому числі: лікарі – 92 особи, середній медичний персонал – 181 особа. До структури Лікарні входить консультативна поліклініка, стаціонарні відділення (терапевтичне – 60 ліжок, педіатричне – 20 ліжок, інфекційне – 25 ліжок, хірургічне – 52 ліжка, акушерсько-гінекологічне – 38 ліжок, відділення анестезіології з ліжками інтенсивної терапії) та допоміжні лікувально-діагностичні підрозділи. На жаль, на сьогоднішній день є проблеми з утриманням закладу: приміщення колишньої СМСЧ-9, яка раніше підпорядковувалася Міністерству охорони здоров’я України, передані до комунальної власності громади міста у вкрай аварійному стані та потребують ремонту; Лікарня має застаріле медичне обладнання; спостерігається постійний дефіцит коштів на оплату праці, придбання медикаментів та інше поточне утримання; не вистачає лікарів.

Якщо говорити про фінансування медзакладу, то у 2019 році він отримав із держбюджету 36 млн грн, у тому числі: медична субвенція в сумі 34,5 млн грн, кошти програми радіаційного та соціального захисту населення м.Жовті Води – 1,5 млн грн. Варто зазначити, що субвенція на фінансування медичних закладів розраховується Міністерством фінансів України на підставі єдиної формули для всіх територіальних одиниць залежно від кількості населення, яке обслуговує медичний заклад.

– Враховуючи скрутне становище КНП «Жовтоводська міська лікарня», чи виділяються кошти із місцевого бюджету на його утримання?

Згідно з Бюджетним кодексом та Постановами Кабміну, міський бюджет зобов’язаний покривати витрати обох медустанов на оплату комунальних послуг, фінансувати місцеві програми розвитку закладів охорони здоров’я. Тож цьогоріч із міської казни Центру виділено 2,9 млн грн на відшкодування вартості комунальних послуг, утримання пункту невідкладної допомоги, який є структурним підрозділом медзакладу, компенсацію вартості рецептів, виписаних при амбулаторному лікуванні для пільгової категорії населення.

Щодо Жовтоводської міської лікарні. Враховуючи недостатнє фінансування з держбюджету, яке становить 55% від потреби, із бюджету міста у 2019-му заклад отримав 20,1 млн грн, у тому числі 6,9 млн грн – на оплату праці. Загалом, починаючи із 2015 року із казни Жовтих Вод на утримання Лікарні виділено 81,7 млн грн. За рахунок цих коштів було капітально відремонтовано 5 покрівель будівель закладу, 6 ліфтів, придбано 2 електрокардіографи, біохімічний аналізатор, коагулометр. Варто зазначити, що Жовті Води посідають 5-те місце серед міст області за розміром видатків бюджету міста на медицину у розрахунку на 1-го жителя (472 грн на 1 особу). Лідируючі позиції займають Дніпро, Кривий Ріг, Кам’янське, Вільногірськ.

– Третій місяць поспіль працівники Жовтоводської міської лікарні не у повному обсязі отримують поточної заробітної плати. Чи допомагає міська влада у вирішенні даної критичної ситуації?

Так, на сьогодні кредиторська заборгованість із виплати заробітної плати за вересень п.р. працівникам Лікарні становить 2,3 млн грн. Не виплачені кошти і за першу половину жовтня. До кінця 2019 року для виплати зарплати персоналу медзакладу додатково необхідно 7,7 млн грн. Міська влада вживає усі можливі заходи, щоби стабілізувати стан КНП «Жовтоводська міська лікарня». Зокрема, були направлені звернення депутатського корпусу та листи щодо критичної ситуації, що склалася на підприємстві, до Президента України, Кабінету Міністрів України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства фінансів України, Дніпропетровської облдержадміністрації та облради, депутата ВРУ Дмитра Чорного. Окрім того, за рахунок економії бюджетних коштів (вакансії у виконкомі міськради та неосвоєні медзакладом кошти, виділені на капітальні видатки) на погашення заборгованості із виплати заробітної плати працівникам Лікарні було перерозподілено 1135,6 тис.грн.

– Валентино Миколаївно, у вересні поточного року у Жовтоводській міській лікарні працювала комісія департаменту охорони здоров’я Дніпропетровської облдержадміністрації. Розкажіть, будь ласка, що це була за перевірка та які її результати.

3 вересня п.р. у КНП «Жовтоводська міська лікарня» відбулася перевірка стану організації та якості надання медичної допомоги у м.Жовті Води. Її провели спеціалісти департаменту охорони здоров’я Дніпропетровської облдержадміністрації (далі – ДОЗ ДОДА). За результатами даної перевірки встановлено, що робота амбулаторно-поліклінічної допомоги населенню міста є незадовільною. Цьому сприяла, перш за все, неналагоджена спадкоємність у роботі фахівців первинної та вторинної ланок, що призвело до нераціонального використання матеріально-технічних і кадрових ресурсів закладу; відсутність профілактичної складової щодо раннього виявлення серцево-судинних, онкологічних, інфекційних захворювань у пацієнтів. Окрім того, спеціалістами ДОЗ ДОДА зазначено, що штатний розпис Жовтоводської міської лікарні сформовано без урахування реального обсягу медичної допомоги та ефективного виконання функцій, покладених на середній та молодший персонал. Це, в свою чергу, призвело до виникнення значної кредиторської заборгованості із виплати зарплати та дефіциту коштів на оплату праці.

Серед недоліків у роботі стаціонарних відділень Лікарні виявлено наступне: недоцільність утримання такої кількості стаціонарних ліжок; відсутність ліжок денного перебування хворих із нескладними захворюваннями, що не потребують цілодобового перебування; використання застарілого обладнання; відсутність цілодобового лікарського нагляду за пацієнтами (терапевтичне та дитяче відділення). Також спеціалістами департаменту охорони здоров’я ОДА встановлено, що робота відділення трансфузіології є неефективною та економічно необґрунтованою.

У підсумку – керівнику КНП «Жовтоводська міська лікарня» необхідно виконати наступні вимоги щодо організації надання медичної допомоги у м.Жовті Води: привести у відповідність ліжковий фонд медзакладу до реальних потреб населення; привести у відповідність штатний розпис Лікарні до потреб населення міста та наявних кадрових і фінансових ресурсів; реорганізувати відділення трансфузіології у лікарняний банк крові; організувати ліжка денного перебування пацієнтів; забезпечити спадкоємність у наданні медичної допомоги хворим між стаціонарною й амбулаторно-поліклінічною службами Лікарні та лікарями первинної медико-санітарної допомоги; укомплектувати Лікарню кадрами, забезпечити підвищення рівня кваліфікації лікарів; оптимізувати розміщення медичних служб Лікарні задля раціонального використання приміщень.

Усунення виявлених у ході перевірки недоліків перебуває на постійному контролі ДОЗ ДОДА.

– Чи контролюватиме міська влада хід виконання вимог департаменту облдержадміністрації керівником Жовтоводської міської лікарні?

Так, за результатами перевірки міським головою Володимиром Абрамовим вжито наступне: 20.09.2019р. видано розпорядження «Про усунення недоліків за результатами перевірки КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради»; 08.10.2019р. проведено засідання робочої групи з реформування медицини в м.Жовті Води; 11.10.2019р. видано розпорядження «Про оптимізацію витрат на утримання КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради». Про вжиті заходи відповідно до вищезазначених документів Н.Тарасьєва звітує міському голові двічі на місяць.

– Тож чи готова Жовтоводська міська лікарня до впровадження другого етапу медичної реформи?

Наразі забезпечується поетапна підготовка медзакладу до підписання договору про медичне обслуговування населення із НСЗУ із квітні 2020 року. Заклад отримав ліцензію, пройшов акредитацію, для забезпечення роботи лікарів придбано 66 комп’ютерів, виділено кошти на проведення Інтернету. Загалом, перспектива роботи Лікарні наступного року напряму залежить від злагодженості її трудового колективу, ефективного використання коштів, які заклад може отримати із державного бюджету, підписавши договір із Національною службою здоров’я України. Тому працівникам Жовтоводської міської лікарні необхідно «налаштуватися» на нові відносини з пацієнтом, бачити перед собою, в першу чергу, клієнта, а не хворого, переглянути кадрову політику, оптимізувати витрати на поточне утримання установи, постійно підвищувати кваліфікацію лікарів. Перед адміністрацією і медперсоналом лікарні стоїть украй важливе завдання: докласти максимум зусиль задля забезпечення конкурентоспроможності надання медичних послуг вторинного рівня. Адже підписати договір із НСЗУ також зможуть і приватні клініки. Відповідно, пацієнт обиратиме сам, до кого йому звернутися по медичну допомогу.

Інтерв’ю підготувала М.Котова.
Фото В.Жушмана.